Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, November 02, 2008

Hari Mantai Perdana

SEREMBAN Kerajaan negeri akan menganjurkan Hari Mantai Perdana pada 29 September ini di tapak bekas kem tentera di Paroi dekat sini sebagai usaha tambahan membekalkan daging segar sempena kedatangan 1 Syawal.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Luar Bandar, Hal Ehwal Pengguna dan Kemudahan Awam, Datuk Hasim Rusdi berkata, pada hari tersebut orang ramai boleh mendapatkan bekalan daging pada harga yang lebih murah berbanding harga pasaran.

Beliau berkata, sebagai contoh daging lembu tempatan akan dijual pada harga RM15 sekilogram berbanding RM20 sekilogram di kawasan lain.

''Ini semua idea Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan. Beliau mahu rakyat mendapat bekalan daging yang lebih murah berbanding harga pasaran dan sebab itu kita telah memutuskan harga daging lembu tempatan yang dijual pada hari tersebut murah RM5 daripada tempat lain.

''Kerajaan negeri berharap dengan adanya program seperti ini ia sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Hasim berkata, selain daging lembu tempatan, pelbagai jenis daging lain turut dijual antaranya ayam, kambing dan termasuk rusa.

''Kesemua daging ini akan dijual pada harga yang amat berpatutan dan orang ramai pula tidak perlu khuatir dengan jumlah bekalan. Kami yakin jumlahnya cukup untuk menampung permintaan," katanya lagi.

Ketika ditanya mengenai bekalan barangan runcit khususnya sebagai persediaan menyambut musim perayaan beliau berkata, hasil pemantauan yang dibuat kesemua barang-barang tersebut mencukupi.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya belum menerima sebarang rungutan daripada pihak pengguna.

''Masalah kekurangan barangan di Negeri Sembilan setakat ini boleh dikatakan tidak pernah berlaku dan saya percaya bekalan akan mencukupi sehingga habis musim perayaan," katanya lagi.

Dalam pada itu beliau menasihatkan kepada pengguna supaya berhemah ketika berbelanja bagi mengelakkan berlakunya sebarang pembaziran.


BEREBUT DAGING...


Orang ramai berebut-rebut untuk mendapatkan daging kambing, lembu, kerbau, rusa, ayam dan burung puyuh yang dijual dengan harga murah di Pesta Mantai Perdana Aidilfitri di bekas tapak Kem Paroi, Seremban, semalam.– Gambar BERNAMA


Pesta Mantai merupakan satu tradisi turun menurun, diwarisi masyarakat Melayu Negeri Sembilan yang mengamalkan adat pepatih di negeri ini, di mana haiwan ternakan disembelih sempena kedatangan Ramadan dan Syawal.

Daging itu dijual dengan harga RM15 sekilogram berbanding harga pasaran RM18 hingga RM20 sekilogram.

Jualan daging itu dihadkan kepada lima kilogram setiap seorang dan dijual mengikut cara "siapa cepat dia dapat", sementara stok masih ada.



Tiada ulasan: