Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, Mac 24, 2009

Kontraktor muda ternak lembu

Telah ditakdirkan bahawa dia akan muncul sebagai usahawan berjaya dalam usia yang muda. Namun, laluan yang ditempuh ke arah pencapaian ini tidaklah semudah yang disangka.



MEMASUKI dunia pekerjaan pada usia 18 tahun, Muhammad Rohaimi Amiruddin tidak pernah menyesal. Biasanya, kebanyakan anak muda seusia itu memilih untuk meneruskan persekolahan di tingkatan enam atau ke kolej dan universiti. Bagi mereka, hanya kecemerlangan akademik dapat menjanjikan masa depan yang lebih cerah. Namun begitu, melihat senario semasa, telahan itu nampaknya tidak tepat kerana kebanyakan siswazah sekarang masih ada yang menganggur walaupun telah tamat pengajian sejak dua atau tiga tahun yang lalu. Justeru, segelintir siswazah mula memandang ke hadapan dengan menceburi sektor pertanian atau penternakan.

Bagi Muhammad Rohaimi, 29, yang lebih mesra disapa Awang, pendidikan memang penting dalam kehidupan seseorang tetapi tidak semua orang berpeluang menjejak kaki ke menara gading.

Jika itu berlaku pada seseorang, janganlah berputus asa kerana seperti yang dijelaskan di dalam hadis, sebanyak 9/10 punca rezeki datangnya daripada sektor perniagaan.

Namun sebelum menceburi bidang perniagaan, Awang terlebih dahulu bekerja makan gaji di sebuah syarikat penyelenggaraan, Ready Care di Hospital Jerantut, Pahang selepas menamatkan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Sungguhpun berusia belasan tahun, Awang tidak seperti kebanyakan remaja yang lain. Dia sebaliknya memandang jauh ke hadapan sambil memikirkan apakah yang boleh dilakukan untuk menambah pendapatan. Mungkin telah ditakdirkan dia akan muncul sebagai usahawan muda yang berjaya, maka langkah pertama mula diatur bagi meniti satu demi satu anak tangga kejayaan.

"Pada tahun 2000, saya memohon lesen kontraktor dan berjaya memperolehnya. Saya tak berani nak berhenti kerja dan terus bekerja di Ready Care. Dalam masa yang sama, saya berusaha memohon projek-projek kecil di sekitar Jerantut.

Tiga tahun tiada projek

"Tiga tahun saya berusaha barulah saya dapat projek pertama dari Pejabat Daerah Jerantut iaitu membaik pulih Masjid Taman Negara. Nilai kerja yang diperoleh daripada projek itu adalah RM50,000. Saya masih belum mahu berhenti kerja dan dengan keuntungan yang diperoleh daripada projek tersebut, saya beli 10 ekor lembu untuk dipelihara," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Jerantut, Pahang.


AWANG menggunakan bahasa khas bagi memanggil lembu-lembunya untuk diberi air gula merah yang diletak di dalam bekas air mineral 1.5 liter.


Menurutnya, dia memilih kaedah integrasi iaitu lembu-lembu dilepaskan secara terkawal di kebun kelapa sawit miliknya ayah seluas 10 ekar. Kebun ayahnya terletak bersempadan dengan ladang sawit milik Lembaga Kemajuan Perusahaan Pahang (LKPP).

Tambahnya, tidak lama kemudian, dia menerima projek kedua. Dengan keuntungan yang diraihnya, Awang menambah bilangan lembu peliharaan.

Melihat potensi besar dalam kerja-kerja sebagai kontraktor dan ternakan lembu, Awang nekad berhenti kerja pada tahun 2005. Dia memilih berhenti kerja secara Skim Pemberhentian Sukarela (VSS) dan menerima wang pampasan sebanyak RM15,000. Wang itu juga digunakannya untuk menambah bilangan lembu.

"Dalam tempoh satu tahun iaitu sejak pembelian pertama, jumlah lembu bertambah kepada 50 ekor dan dalam masa yang sama, saya turut menerima banyak projek menerusi syarikat Temin Maju Enterprise,'' ujarnya.


SAMBUTAN Aidiladha menjadi musim meraih rezeki yang berganda bagi golongan penternak. - Gambar hiasan








Melihat potensi besar dalam ternakan lembu secara integrasi, Awang cuba memohon daripada LKPP untuk menyewa ladang sawitnya bagi meluaskan kawasan ternakannya. Kawasan yang disewa itu meliputi keluasan 4,000 ekar. Selain itu, Awang turut menerima projek membaja, meracun, memotong dan mengangkut buah sawit di ladang LKPP tersebut.

Usahawan muda yang merupakan suami kepada Norzaliani Mohd. Nordin, 29, dan ayah kepada dua orang cahaya mata itu memberitahu jumlah lembu yang diternaknya kini mencecah kira-kira 450 ekor dan bilangan itu dikongsi dengan dua rakannya iaitu Shafie Sadi dan Fadli Hamat.

"Jumlah lembu yang saya sendiri miliki melebihi 200 ekor dan bakinya dikongsi oleh Shafie dan Fadli,'' katanya sambil memberitahu jenis-jenis lembu ternakannya adalah Brahman, LID, Charolais, Droughtmaster dan KK.

Pasang pagar elektrik

Kata Awang, selain membekalkan lembu ternakannya ke pasar-pasar, dia juga menjualnya kepada orang ramai pada setiap kali musim perayaan Aidilfitri dan Aidiladha.

Selain menjual lembu untuk tujuan aqiqah, korban, majlis kenduri dan sebagainya, Awang juga menjual baka kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk memulakan ternakan lembu.

"Usia paling sesuai untuk menjual lembu-lembu ini adalah tiga tahun dan harganya sekitar RM2,000 hingga RM3,000 seekor mengikut saiz dan jenis lembu yang terbaik. Manakala harga untuk tujuan korban pula adalah antara RM1,700 hingga RM2,000 seekor," katanya.

Awang juga memberitahu, pihaknya turut menjual kulit lembu untuk pasaran di negara jiran, Thailand pada harga RM2.50 sekilogram (kg).

"Seekor lembu boleh menghasilkan antara 20 hingga 30 kg kulit, bergantung pada saiz lembu yang kami sembelih untuk tujuan korban, kenduri atau aqiqah. Misalnya, seekor lembu jenis Brahman boleh mencecah berat 60 kg,'' jelasnya sambil memberi lembu-lembunya minum air gula merah.

Mengenai pemberian air gula merah kepada haiwan ternakannya, Awang berkata, dia akan membeli pati air gula merah di kedai runcit sekitar Jerantut. Sedikit pati akan dibancuh di dalam air sebelum dimasukkan ke dalam botol-botol mineral 1.5 liter.

Menurutnya, air gula merah itu adalah sebahagian daripada diet mingguan lembu ternakannya, selain bertujuan menjinakkan haiwan tersebut.

"Apabila dipanggil dengan bahasa 'khas', lembu-lembu ini akan datang mengerumuni saya untuk mendapatkan air gula tersebut. Apabila sudah dikumpul, saya boleh memeriksa keadaan lembu sama ada sakit, cedera dan sebagainya.

Selain air gula merah, saya juga menyediakan ketulan garam untuk dijilat oleh lembu-lembut tadi. Garam ini juga merupakan sebahagian daripada diet mingguan lembu," ujarnya.

Tentang keselamatan pula, bagi memastikan lembu-lembunya tidak keluar dari kawasan ladang dan merayau di kebun sayur berhampiran, Awang memasang pagar elektrik di beberapa lokasi tertentu di sepanjang sempadan ladang sawit berkenaan.

"Saya hanya memasang pagar elektrik di beberapa lokasi tertentu bagi mengelakkan lembu-lembu peliharaan ini menceroboh kawasan orang lain. Misalnya di kawasan yang bersempadan dengan kebun sayur orang atau landasan kereta api," ujarnya.

Jelasnya, satu set pagar elektrik untuk memagar jarak 500 meter berharga RM1,700 dan bekalan elektrik yang dialirkan itu diperoleh daripada bateri kereta yang akan dicas semula apabila kehabisan kuasa.

"Setakat ini, saya pakai tiga set bateri kereta dan setiap satu berharga kira-kira RM300. Tentang lembu yang terkena renjatan elektrik di pagar ini, ia tidaklah menyakitkan kerana kuasa watt yang digunakan terlalu rendah. Ia sekadar untuk membuatkan lembu-lembu itu terkejut dan terus berlalu meninggalkan kawasan sempadan,'' katanya.

Menurutnya, sejak pagar-pagar elektrik itu dipasang, banyak lembu-lembunya dapat diselamatkan daripada dilanggar kereta api atau dicederakan oleh pengusaha kebun.

Mengenai perancangan masa depan, Awang berkata, dia mahu menambah jumlah lembu ternakan dan membina kandang mudah alih.

Kaedah penternakan lembu

Cara pengurusan lembu daging adalah lebih mudah jika dibandingkan dengan lembu tenusu. Ada empat cara pengurusan yang boleh dilakukan untuk pembiakan lembu daging iaitu:


MELALUI kaedah fidlot, lembu-lembu pembiak berada di dalam kandang sehingga menjadi cukup gemuk untuk dipasarkan.


1. Meragut Lepas Bebas

Lembu-lembu dibiarkan bebas meragut di kawasan rumput, sama ada di kawasan sendiri atau bukan. Cara ini amat sesuai bagi penternak/ pengusaha yang mempunyai keluasan padang ragut sendiri yang mencukupi. Ini memudahkan lembu-lembu membiak kerana lembu betina bebas bergaul dengan lembu-lembu jantan.

2. Berkurung atau Fidlot

Memelihara lembu secara intensif dalam kandang atau kurungan untuk pengeluaran lembu daging melalui peningkatan berat badan atau menggemukkan lembu dengan memberi makanan bermutu, air bersih, mineral dan vitamin yang secukupnya dalam tempoh tertentu. Dengan cara ini, lembu-lembu pembiak sentiasa berada di dalam kandang. Makanan yang diberikan sama ada rumput atau dedak atau campuran kedua-duanya diberikan pada kadar berat kering 3 - 5% daripada berat badan lembu setiap hari. Biasanya, rumput potong diberikan pada waktu pagi dan dedak diberikan pada waktu petang. Ruang lantai yang diperlukan ialah kira-kira 30 kaki persegi bagi setiap ekor ternakan. Usaha yang lebih adalah diperlukan bagi mencuci kandang dan menjaga kebersihan persekitaran.

3. Separa Intensif

Cara ini lebih sempurna dan praktikal di negara ini. Lembu yang dipelihara dibenarkan bebas meragut sama ada di kawasan rumput yang berpagar atau di kawasan ragutan awam dalam tempoh masa yang dihadkan. Lembu-lembu dihalau balik ke kandang untuk makanan tambahan dan berteduh di sebelah malam. Ini bermakna penternak perlu menyediakan kandang malam dan kawasan meragut yang mencukupi.

4. Integrasi Dengan Tanaman Utama

Di negara kita, kawasan tanaman utama seperti kelapa sawit, getah, kelapa dan dusun adalah sangat luas. Di bawah tanaman ini, biasanya terdapat banyak rumput-rumpai yang subur. Pada kebiasaannya, racun rumpai digunakan bagi mengawal tanaman itu. Integrasi dengan ternakan akan menjimatkan wang untuk meracun, di samping mengurangkan kos pembajaan ladang.

Sumber: Perkhidmatan Veterinar Negeri Terengganu

2 ulasan:

Ilham Perdana Autokar berkata...

salam en awang. nama saya kamal, saya nak no telefon tuan. saya berminat untuk membeli lembu tuan dalam kuantiti banyak sebelum 2 bulan sebelum aidil adha tahun depan. maklumat lanjut hubungi saya di talian 019-5678240

Tanpa Nama berkata...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.