Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, Ogos 07, 2007

IMPORT DAN EKSPORT TERNAKAN KAMBING/LEMBU

EKSPORT

PENERANGAN

Apakah tujuan diadakan peraturan-peraturan tersebut?

Tujuan utamanya ialah untuk meastikan haiwan serta bahan hasilannya yang diimport tidak membawa sebarang penyakit eksotik ternakan serta yang bersifat zoonotik (iaitu penyakit dari haiwan berjangkit kepada manusia). Ini akan dapat menentukan negara ini bebas daripada penyakit-penyakit eksotik ternakan dan akan menggalakan pegembangan dan pengeluaran ternakan dan hasilan ternakan tempatan. Di samping itu, ianya juga dapat memberi pengesahan bagi haiwan serta hasilannya untuk eksport setelah memenuhi syarat-syarat pengimportan yang diwajibkan oleh negara pengimport.

Apakah komoditi yang tertakluk kepada peraturan ini?

Peraturan-peraturan ini melibatkan semua haiwan seperti lembu, kambing, anjing, kucing, anak ayam baka, unggas serta hasilannya sama ada dalam bentuk mentah, diproses, sudah ditinkan dan sebagainya seperti daging, keju, mil tulang, kulit, baja haiwan, vaksin ternakan dan lain-lain.

Untuk memberi kemudahan yang lebih selesa kepada pelangan, "Konsep Pusat Bayaran Setempat" dilaksanakan dimana pengimport haiwan serta bahan hasilanya perlu berurusan untuk mendapatkan dokuman-dokumen tertentu dengan Jabatan ini sahaja bagi tujuan import/eksport.

Apakah komoditi-komodit yang tidak dibenarkan diimport/eksport ke/dari negara ini dan manakah negara-negara yang tidak boleh berurusan ?

KOMODIT

Pada masa ini komoditi-komoditi yang tidak dibenarkan pengimportannya adalah seperti berikut:

1. Ayam Tua

*

Ayam tua untuk tujuan pemperosesan dan pengetinan dari singapura.
*

Anak Ayam Komersial
*

Itik Hidup
*

Anak Itik Daging
*

Khinzir Hidup
*

Kepak Ayam & Daging Ayam
*

Telur Pelbagai Unggas
*

Susu Cair
*

Daging Lembu / Kerbau dan Kambing / Bebiri yang tidak halal (bukan dari Rumah Sembelih yang diluluskan oleh Kerajaan)
*

Ternakan dan Haiwan di lindungi oleh CITES
*

Kecuali dari Singapura.

Ini adalah bertujuan untuk menjaga kepentingan penternak dan pengusaha tempatan supaya terus dapat menyumbang usaha membangunkan industri ternakan negara dan menjadikan terus kekal sebagai pengeluar bahan-bahan yang tersebut ke tahap saradiri dan untuk eksport.

Untuk tujuan eksport pula.Pihak Jabatan tiada halangan dan sentiasa menggalakan kegiatan ini untuk kemajuan industri ternakan negara. Pengeksport dan pengimport boleh membuat urusan dagangan untuk barang-barang mereka keseluruh dunia kecuali dengan Negara Israel.

Apakah Akta/Undang-undang yang diperuntukan kepada Jabatan ini bagi menjalankan peraturan-peraturan tersebut?

Peraturan-peraturan tersebut digubal berdasarkan akta-akta dan undang-undang yang disahkan oleh badan perundangan negara. Untuk negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, akta-akta dan undang-undang yang digunakan adalah:

ORDINAN BINATANG

1.

Ordinan Binatang 1953
2.

Kaedah-kaedah Binatang 1962
3.

Kaedah Pengimportan Binatang 1962
4.

Undang-undang Kecil Stesen Kuarantin Binatang Persekutuan 1984

Bagi Negeri Sabah dan Sarawak perundangan yang diperuntukan ailah Sabah Animal Ordinance 1962 bagi negeri Sabah dan Ordinan Kesihatan Umum 1962 bagi Negeri Sarawak.

Mengapakah ada perbezaan perundangan diantara Semenanjung Malaysia dan Negeri Sabah dan Sarawak?

Perbezaan ini timbul ekoran dari Negeri Sabah dan Sarawak mendapat kemerdekaan melalui Malaysia dan hal-hal yang berkaitan dengan bahan pertanian (termasuk urusan import/eksport) seperti haiwan dan hasilannya adalah dibawah urusan Kerajaan Negeri yang berkenaan berpandukan peruntukan undang-undang yang berbeza.

Apakah agensi Kerajaan selain daripada Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang terlibat dalam urusan import dan eksport haiwan dan bagaimana kaitannya?

Agensi kerajaan yang terlibat itu ialah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).
Pengeksport atau pengimportan hidupan liar (wildlife) seperti buaya,rusa dan beberapa jenis burung yang tertakluk dibawah Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 dan CITES atau Convetion of International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora, memerlukan surat kebenaran import/eksport dari Jabatan PERHILITAN sebelum Jabatan ini dapat mengeluarkan permit tersebut.


---------------------------------------------------------------------------------------------
IMPORT

PENERANGAN

Apakah langkah pertaman yang perlu diambil untuk mengimport haiwan hidup dan hasilnya?

Adalah dinasihatkan agar anda menghubungi Ibu Pejabat Haiwan atau Pejabat Perkhidmatan Haiwan Negeri yang berdekatan bagi mendapatkan kepastian dan syarat-syarat pengimportan haiwan dan bahan hasilanya yang dimaksudkan itu. Ini adalah kerana syarat-syarat pengimport tersebut tertakluk kepada status penyakit ternakan di negera pengeksport tersebut.

Adakalanya pengimport haiwan dan bahan hasilanya dari negara yang bebas penyakit ternakan ditahan kerana berlakunya wabak penyakit di kalangnan haiwan ternakan di negara-negara tersebut.Walau bagaimana larangan ini akan ditarik balik setelah penyakit tersebut dapat dikawal dan aktiviti pengimportan akan dibenarkan.

Apakah pula syarat-syarat yang perlu dipenuhi untuk mengimport haiwan dan bahan hasilanya?

SYARAT-SYARAT

1. UNTUK HAIWAN HIDUP

*

Sijil Kesihatan dari Penguasa Veterinar negara pengeksport
*

Mendapat AP dengan mengemukakan Borang Kastam JK 69 yang telah diisi untuk pengimport unggas,telur SPF,telur belangkas, ubur-ubur dan sarang burung sahaja.Borang boleh didapati dari Jabatan Percetakan Negara.
*

Bayaran untuk Permit Import
*

Pengimportan haiwan hidup adalah tertakluk kepada syarat-syarat kuarantin

2. UNTUK DAGING-DAGING LEMBU/KERBAU/KAMBING/BEBIRI

*

Mendapatkan AP dengan mengemukakan Borang Kastam JK 69 yang telah diisi.Borang bolehadidapati dari Jabatan Percetakan Negara.
*

Sijil Kesihatan Veterinar/Sijil Pemeriksaan daging daripada Penguasa Veterinar Negara pengeksport
*

Sijil Penyembelihan Halal dari Pertubuhan Islam atau orang perseorangan yang menyatakan ternakan tersebut disembelih mengikut cara islam dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia.
*

Invois
*

Bayaran untuk Permit Import
*

Permit Import.

Sila sertakan bersama 3 salinan foto untuk dokumen yang dinyatakan diatas iaitu (ii),(iii) dan (iv).Import haiwan hidup dan bahan hasilnya dari Negeri Sabah dan Sarawak tidak memerlukan AP

3. UNTUK BAHAN-BAHAN TERNAKAN YANG LAIN

Memerlukan Sijil Kesihatan Veterinar/Sijil Pemeriksaan Veterinar dari pihak Berkuasa Veterinar di negara pengeksport.Semua dokumen-dokumen yang dinyatakan mestilah memenuhi syarat-syarat pengimportan yang telah dutetapkan.

Tiada ulasan: