Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, September 27, 2011

Khasiat susu lembu China seperti susu manusia

Saintis China menghasilkan sekumpulan lembu yang diubah suai secara genetik dan mampu mengeluarkan susu seperti susu manusia, menghasilkan formula alternatif di sebuah negara yang dilanda skandal pencemaran susu tepung.

Penyelidik Makmal Utama Negeri bagi Afrobioteknologi di Universiti Pertanian China memperkenalkan kod genetik manusia dalam DNA embrio lembu tenusu Holstein sebelum memindahkan embrio terbabit kepada lembu lain.
Pada 2003, selepas bertahun-tahun menguji tikus, mereka berjaya menghasilkan lembu pertama yang boleh menghasilkan susu dengan kandungan khasiat sama seperti susu manusia, tetapi dengan rasa lebih kuat dan lebih manis.
“Susu yang diubah suai secara genetik adalah 80 peratus sama dengan susu ibu manusia,” kata Li Ning, profesor dan pengarah projek yang juga ketua penyelidik.

“Susu lembu yang diubah suai mengandungi beberapa khasiat utama susu manusia terutama protein dan antibodi yang dipercayai baik untuk kesihatan dan boleh meningkatkan sistem imunasi badan.”

Lebih 300 klon ternakan itu kini hidup di sebuah ladang eksperimen di Beijing dengan anak baru dilahirkan setiap minggu.

Kumpulan Li yang disokong oleh sebuah syarikat bioteknologi China utama menyasarkan untuk memiliki susu yang mampu dimiliki di pasaran dalam masa tiga tahun.
Hasil usaha mereka menyusuli skandal toksin dan racun yang menjejaskan kepercayaan pelanggan dalam sektor tenusu China dan produknya. – Reuters

Tiada ulasan: