Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, Julai 27, 2008

Kerajaan minat beli ladang luar negara

KUALA LUMPUR 10 Julai - Kerajaan bercadang membeli ladang-ladang pertanian di luar negara dalam usaha membangunkan sektor pertanian bukan tradisi yang mempunyai perbezaan cuaca dan juga tanahnya.

Pembelian itu antara lain akan melibatkan hasil pertanian yang sukar ditanam di Malaysia seperti gandum dan jagung bermutu tinggi dan beberapa jenis tanaman lain.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, sesuatu perlu dilakukan bagi menangani masalah ini kerana jumlah import barangan makanan tambahan terutamanya makanan ternakan meningkat setiap tahun.

Beliau berkata, jumlah import bahan makanan terutamanya makanan ternakan masih tinggi sehingga mencecah berbilion ringgit.

Pada tahun lalu, jumlah import barangan makanan ternakan dicatatkan sebanyak RM17 bilion.

''Kalau kita buka ladang bijirin di Afrika, kita akan menjalankan sistem perniagaan tukar barang (barter trade) dengan kerajaan di negara itu. Sebagai ganti, kita boleh memberi mereka minyak kelapa sawit dan sebagainya,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pameran Perdagangan Makanan dan Minuman Antarabangsa Malaysia Mifb 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini hari ini.

Rohani berkata, bijirin merupakan makanan ternakan yang paling ideal untuk haiwan ternakan

di negara ini berbanding jenis makanan lain.

Sebelum ini, katanya, kerajaan sudah mengusahakan makanan ternakan daripada pelepah kelapa sawit, tetapi hasilnya tidak seperti yang diharapkan.

Beliau menambah, kementerian juga menyasar untuk meningkatkan jumlah penternakan kambing di negara ini sebanyak 35 peratus menjelang tahun 2015.

Setakat ini, katanya, Malaysia hanya mempunyai sembilan peratus kambing yang diternak dan bilangan itu masih tidak mencukupi.

"Kita sudah mengenalpasti para penternak kambing yang berpengalaman dan tempat yang diperlukan di seluruh negara untuk menternak kambing-kambing berkenaan.

"Kita mahu kejayaan segera dan sebab itu kita perlu mencari petani dan penternak yang berpengalaman memandangkan golongan itu hanya memerlukan sedikit bimbingan,'' ujarnya.

Bagi mempercepatkan proses pengeksportan barangan makanan dan mengatasi kekurangan makanan di negara ini, kementerian menggesa para petani dan penternak dapat bekerja dalam satu kontrak ladang atau kelompok yang besar seperti koperasi dan estet.

Tiada ulasan: