Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Sabtu, Mac 10, 2012

Kambing ada nilai komersial


Mohd. Asri Ariffin mengurung kambing betina tempatan dengan kambing jantan jamnapuri untuk mendapatkan anak baka kacukan yang lebih baik.


PASIR PUTEH 3 Feb. - Kambing dikatakan ternakan yang mula-mula sekali dijinak dan dipelihara oleh manusia untuk penghasilan daging, susu dan kulit berbanding haiwan ternakan yang lain.

Kambing lazimnya dipelihara secara kecil-kecilan sama ada sebagai ternakan sara diri, mengawal rumpai dan sumber protein bagi keperluan keluarga.

Kambing yang dipelihara secara lepas dikatakan lebih berkhasiat dan bebas daripada pencemaran berbanding dibela dalam kandang.

Ketika ini, industri ternakan kambing yang ada hanya mampu menyumbangkan antara 12 hingga 15 peratus keperluan daging dalam negara.

Statistik Jabatan Veterinar mencatatkan lebih 95 peratus kambing termasuk bebiri dipelihara bagi tujuan pengeluaran daging, sementara bakinya adalah untuk pengeluaran susu dan ada juga sekadar diperaga atau dijadikan 'haiwan kesayangan.'

Di Kelantan, pada suatu ketika dahulu memang terkenal dengan penganjuran program pertandingan atau 'bertewah' kambing dan biri-biri sebagai majlis sampingan untuk memeriahkan pelbagai program kemasyarakatan yang dianjurkan oleh pihak tertentu.

Pertandingan yang dianjurkan itu turut mendorong orang ramai menternak pelbagai jenis dan baka kambing sama ada kambing import atau tempatan bagi mengisi masa lapang mereka.

Malah ada yang sanggup membeli baka kambing dengan harga mahal semata-mata untuk melihat keunikan haiwan itu dari bentuk paras rupa, tanduk, janggut, kekemasan bulu dan kelincahan untuk diperagakan.

Namun, hari ini penternakan kambing bagi tujuan pertandingan semakin dilupakan apabila nilai komersial daging dan susunya lebih mahal berbanding daging lembu.

Hobi menternak kambing untuk pertandingan kini bertukar kepada penternakan lebih komersial walaupun ia diusahakan secara kecil-kecilan.

Bagi pengusaha anak benih pokok hiasan di Gong Kedak, dekat sini, Mohd. Asri Ariffin, 43, mempunyai pendekatan berbeza yang memelihara kambing bukan sahaja untuk dapatkan najisnya bagi dijadikan baja organik tetapi juga dikomersialkan.

Langkah ini, sekali gus membantu dia mengurangkan kos pengurusan membaja pokok hiasan yang usahakan, ditambah pula harga baja kimia semakin meningkat di pasaran.

Mohd. Asri berkata, ternakan kambing tersebut bersifat 'serampang dua mata' iaitu selain memperoleh baja asli untuk pokok hiasan, dia juga boleh mendapat keuntungan tambahan dengan memasarkan daging serta susu kambing berkenaan.

"Tempahan susu segar amat memberangsangkan terutama di kalangan pesakit kuning. Jjika diusahakan secara besar-besaran, ia diborong syarikat pengeluar minuman susu kambing yang kian berkembang di negara ini.

"Pada saya, semua dimiliki kambing adalah bermanfaat kepada manusia.

"Pada awalnya, saya menternak haiwan itu sebagai hobi dan akhirnya mendapati najis memang bermanfaat dalam industri pertanian khususnya bagi penghasilan baja organik," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini baru-baru ini.

Selain menjual pokok hiasan, Mohd. Asri juga merupakan seorang perunding dan pereka landskap yang mendapat tempahan daripada jabatan kerajaan, sekolah dan orang perseorangan sekitar negeri ini dan Terengganu.

Pengalamannya dalam bidang penanaman pokok hiasan dan landskap sejak 15 tahun lalu turut membolehkannya memberi khidmat nasihat kepada mereka berminat untuk menyerikan halaman rumah mereka.

Mengenai ternakan kambingnya, Mohd. Asri berkata, ia adalah percubaan terbaru yang diusahakan sejak tiga tahun lalu dengan mempelbagaikan baka haiwan itu.

"Saya memelihara pelbagai spesies kambing termasuk jamnapuri dan tempatan. "Saya cuba kacukan untuk hasilkan baka lebih tahan kepada serangan penyakit.

"Setakat ini, saya hanya memiliki 40 kambing. Ia gagal dibiakkan dalam jumlah yang banyak kerana setiap kali induk kambing mengandung, ia ditempah pembeli. Kambing matang pula dibeli untuk dibuat akikah.

"Bagaimanapun, saya hanya menjual anak-anak kambing lepas susuan dengan harga RM300 hingga RM450 seekor bergantung kepada spesies dan saiz," katanya.

Katanya, dia mengusahakan kambing tersebut dalam kandang yang dibina di belakang rumahnya, sementara makanannya adalah pelbagai jenis daun, rumput dan jerami padi.

Katanya, memandangkan ternakan kambing itu hanya diusahakan di belakang rumah, dia turut dibantu isterinya, Rosmawati Wan Ismail, 36.

Tiada ulasan: