Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, November 11, 2008

Tidak Guna Pakai Beg "James Bond" Kalau Tidak Ada Perniagaan, Kata Taib

Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengingatkan kumpulan petani, penternak dan nelayan agar lebih gigih untuk menjadikan bidang pertanian sebagai satu perniagaan yang berdaya maju.

Beliau berkata berlandaskan kepada konsep Agro "P.O.L" iaitu P-Pasaran, O-Organisasi dan L-Lurus dan Tulus, bidang pertanian boleh dimajukan sebagai sebuah perniagaan yang mampu untuk mengubah nasib petani, penternak dan nelayan.

"Dulu kalau nak jadi peniaga, kena ada beg James Bond dulu, tapi sekarang itu tidak lagi penting, kalau mahu jadi peniaga, rancanglah bidang pertanian dengan baik," katanya berucap pada majlis perasmian sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan 2008 di Stadium Perpaduan Petra Jaya di sini hari ini.

Katanya sebelum membuat keputusan untuk terbabit dalam bidang pertanian, mereka yang berkenaan seharusnya melihat kehendak pasaran semasa.

Beliau menjelaskan langkah yang diambil oleh petani di Amerika Syarikat yang sebelum ini lebih tertumpu kepada gandum dan soya dan kemudian kepada bio-diesel harus menjadi contoh yang baik kepada petani di negara ini.

Taib berkata bidang pertanian hari ini perlu diurus dengan lebih baik melalui organisasi yang cekap dan mantap melibatkan lebih banyak pakar dalam pengurusan selain mereka yang terlibat dalam pertanian.

Selain itu, katanya mereka yang terbabit dalam bidang pertanian seharusnya lebih jujur dan lurus dalam melaksanakan apa juga bentuk kerjasama untuk memajukan industri tersebut.

"Pemilik tanah harusnya bekerjasama dengan mereka yang mempunyai modal untuk melabur dalam sektor pertanian selain menekankan kepada dasar menang-menang pada kedua-dua pihak," katanya.

Sementara itu Febian Anggoh Uchong dari Bintangor, Sarikei yang terlibat dalam projek ternakan ikan air tawar, tanaman buah-buahan dan kelapa sawit diumumkan sebagai Peladang Jaya Lelaki 2008.

Duyah Mudin dari Subis, Miri yang terlibat dalam penanaman buah-buahan dan sayuran selain projek penanaman buah mata naga, limau manis dan kelapa sawit diumumkan sebagai Peladang Jaya Wanita 2008.

Tiada ulasan: