Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, November 11, 2008

Sistem integrasi tanaman jana pendapatan tambahan

“MEREKA yang hendak menceburi bidang ini (ternakan) mesti ada perasaan kasih dan sayang pada haiwan ternakan. Seperti manusia, kambing perlu dibelai dan dimanjakan, selalu bercakap serta bertanya khabar.

“Jika tiada sifat berjiwa ternakan atau fikir mahu buat duit saja, lupakan kerana ia mengundang pelbagai kerumitan kemudian hari,” kata Jasmin ketika ditanya rahsia untuk menceburi industri penternakan.

Menurutnya, menjaga kambing bukan seperti menjaga manusia yang boleh berkata-kata kerana haiwan berkenaan hanya bertindak melalui gerak-geri fizikal.

“Jika kita selalu pukul kambing ini, apabila kita datang atau dekat, kambing itu akan lari dan kerana itu kita perlu mengenali sifat haiwan ini sebelum menternak,” katanya

Jasmin berkata, menternak kambing memerlukan ilmu, apatah lagi bila timbul masalah seperti penyakit dan kematian.

“Kematian kambing tidak dapat dielakkan, malah saya pernah menghadapi keadaan itu apabila dua hingga tiga ekor mati sehari. Jadi sebelum ia berlaku, kita sebagai penternak perlu tahu sebab atau punca dan menangani masalah yang wujud.

“Biasanya kambing di negara ini mengalami masalah seperti najis cair, demam dan sejuk paru-paru. Apabila berpenyakit, ia perlu segera dilaporkan kepada pihak berkuasa seperti JPH supaya tindakan lanjut dapat diambil,” katanya.

Jasmin turut menyarankan kepada penternak atau mereka yang hendak berjinak dalam industri ini supaya menjalankan sistem integrasi tanaman daripada hanya menjalankan satu bisnes saja iaitu menternak kambing.

Katanya, melalui cara itu penternak tidak bergantung kepada satu sumber untuk memperoleh pendapatan, sebaliknya mampu menjana pendapatan tambahan melalui penggunaan tanah secara maksimum selain mengurangkan kos.

“Jika kita hanya menternak kambing, untuk menunggu pulangannya ia memakan masa sehingga dua tahun. Dalam tempoh itu kita memerlukan modal untuk operasi harian seperti makanan, ubat-ubatan, penjagaan dan sebagainya.

“Melalui sistem integrasi tanaman ini, tanah yang tidak digunakan kita boleh usahakan tanaman yang ada hubung kait dengan kambing seperti jagung, yang mana batang dan daunnya boleh dimakan kambing.

“Atau kita boleh usahakan dengan tanaman berdaun hijau lain yang sesuai untuk kambing. Selain boleh dijadikan makanan, tanaman ini boleh dijual dan ia memberi pendapatan tambahan kepada penternak,” katanya.

Sistem itu dipraktikkan di kawasan miliknya seluas 5.2 hektar apabila 1.2 hektar digunakan untuk penternakan kambing dan bakinya sebagai kawasan pertanian dan perikanan.

Jika ke ladangnya di Bukit Bulat, Alor Gajah, Melaka, pelbagai projek dijalankan di sini. Selain penternakan kambing, ada juga diusahakan penternakan cacing, lembu, itik, tanaman betik, pisang, buah naga, jambu air, itik, kolam ikan keli dan talapia serta chalet yang dibina khas untuk pengunjung menginap, sekali gus menikmati suasana aman dan tenteram.

Tiada ulasan: