Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, November 02, 2008

3 insentif maju sektor ternakan

LUMUT 26 Okt 2008. – Jabatan Perkhidmatan Veterinar akan terus memperhebatkan pelbagai program di seluruh negara bagi mempertingkatkan produk hasil ternakan serta memenuhi permintaan bahan makanan yang semakin meningkat.

Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri, Dr. Quaza Nizamuddin Hassan Nizam berkata, bagi memastikan kejayaan rancangan berkenaan, kerajaan turut menyediakan beberapa insentif.

Katanya, tiga jenis insentif akan diberikan untuk sub sektor ternakan iaitu pengagihan lembu dan kambing, insentif kewangan kepada penternak dan program bumi hijau.

‘‘Tiga insentif itu bertujuan menampung pertambahan kos pengeluaran komoditi ternakan dan mempergiatkan lagi aktiviti dalam sektor pertanian.

‘‘Kerajaan perlu menyuntik peruntukan tambahan bagi menampung peningkat harga bahan makanan dan ubat- ubatan ternakan.

‘‘Keadaan itu sekiranya tidak dibantu, penternak bakal berhadapan dengan pelbagai masalah dan risiko kerugian,” katanya ketika berucap dalam majlis penyampaian Sijil Peserta Bimbingan Rakyat, Perjanjian Skim Pinjaman Ternakan Tanpa Faedah (PINTAF) di sini hari ini.

Majlis berkenaan dirasmikan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) dan turut dihadiri Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Dr. Abdul Rahman Hashim dan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Koperasi, Pertanian dan Perladangan negeri, Jamaluddin Mohd. Radzi.

Seramai 15 orang penternak menerima perjanjian PINTAF bagi ternakan lembu, ternakan kambing (15), Projek Bumi Hijau (149) dan Program Bantuan Bimbingan Rakyat (12).

Dr. Quaza Nizamuddin berkata, PINTAF adalah satu program di bawah Jabatan Perkhidmatan Vaterinar yang dahulunya dikenali dengan nama Rancangan Pawah Ternakan.

Menurutnya, sebanyak RM3.618 juta telah disalurkan kepada negeri ini bagi membekalkan sebanyak 700 ekor lembu dan 900 ekor kambing kepada 71 peserta.

‘‘Setiap peserta akan menerima sebanyak 20 ekor lembu dan 25 ekor kambing.

‘‘Negeri ini juga dijangka akan menerima peruntukan tambahan sebanyak 1,000 ekor lembu dan 1,750 ekor kambing lagi untuk diagihkan kepada peserta,” katanya.

Menurutnya, pihak jabatan juga turut menjalankan Program Bumi Hijau menerusi peruntukan sebanyak RM160,000 yang disediakan.

Tiada ulasan: