Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Khamis, Oktober 30, 2008

Sabah Sarawak: 150 daftar sertai Seminar Agro Fest

UCHING: Lebih 150 peserta yang terdiri daripada peladang, penternak, nelayan dan orang awam, sudah mendaftar untuk menyertai Seminar Agro Fest Sarawak yang akan diadakan pada 2 November di Dewan Seminar Pusaka di sini.

Seminar bertemakan 'Peluang-peluang Perniagaan Dalam Sektor Ternakan' itu dianjurkan Kementerian Permodenan Pertanian Sarawak dengan kerjasama Angkatan Zaman Mansang (Azam).

Jurucakap Azam berkata, seminar itu diadakan sempena perayaan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan (HPPN) serta sambutan Ulang Tahun ke-45 Sarawak Maju dalam Malaysia.

Selain memberi gambaran umum mengenai pembangunan dan potensi sektor ternakan di Sarawak, pembentangan kertas kerja seminar turut meliputi topik pemasaran, polisi tanah untuk pembangunan sektor ternakan, isu alam sekitar, teknologi terkini, insentif kewangan dan pinjaman kepada petani.

Usahawan tani yang berjaya juga akan turut berkongsi pengalaman dan kejayaan masing-masing dalam penternakan lembu dan kambing pada seminar berkenaan.

Antara agensi yang terbabit dalam pembentangan kertas kerja pada seminar itu ialah Jabatan Pertanian Sarawak, Jabatan Tanah dan Survei, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), Agro Bank dan Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar.

Yuran pendaftaran adalah RM50 seorang dengan tarikh tutup pendaftaran pada 27 Oktober ini. Maklumat lanjut boleh diperolehi daripada Belinda Wilson atau Roslin Latip menerusi talian 082-411799.

Tiada ulasan: