Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Rabu, September 03, 2008

Teknologi ‘berbisik’ kepada lembu


PENYELIDIK Roy Libeau membetulkan kedudukan set kepala ‘Ear-A-Round’ kepada lembu yang diuji di Ladang Eksperimen Jornada ARS di Las Cruces, New Mexico, Amerika Syarikat- Gambar AP

SEMEMANGNYA diketahui, proses menternak haiwan masa sekarang sama ada menternak ayam, itik, kambing, ikan dan sebagainya telah banyak berubah berbanding cara ternakan masa dahulu.

Selain daripada memberi makanan yang mempunyai pelbagai khasiat, pembinaan kandang atau kolam juga kini lebih sofistikated dengan banyak proses dilakukan secara automasi seperti memberi makan, membersih kawasan dan sebagainya.

Kini teknologi Sistem Kedudukan Global (GPS) yang biasanya digunakan untuk mengesan kedudukan kenderaan di laut dan darat, telah digunakan pula untuk mengesan pergerakan haiwan seperti penyu di lautan dan gajah di hutan.

Kini teknologi tersebut digunakan pula untuk ternakan lembu di Amerika Syarikat.

Apa yang menarik, saintis haiwan Perkhidmatan Penyelidik Pertanian (ARS), Dean M. Anderson bukan sahaja meletakkan alat mengesan kedudukan haiwan itu tetapi juga set kepala seperti Walkman yang membolehkan dia atau pengembala `berbisik’ kepada lembu.

Lembu-lembu yang dipakaikan dengan `set kepala’ itu boleh dihubungi secara wayarles dan arahan boleh diberikan untuk mengawal pergerakan lembu-lembu tersebut ke tempat meragut atau kembali ke kandang.

Anderson dan rakan kajiannya situasi ini sememangnya suatu yang sangat tinggi teknologinya tetapi mereka merancang untuk membolehkan teknologi ini dilaksanakan dengan lebih murah di masa depan.

Ia sudah tentu bukan sahaja boleh mengawal ternakan di padang ragut tetapi juga boleh digunakan untuk memantau pergerakan binatang peliharaan seperti anjing dan kucing.

Selain itu, sudah tentu pergerakan haiwan-haiwan yang hampir pupus juga boleh dilakukan dengan lebih mudah dan murah.

Anderson menjalankan uji kaji itu di Ladang Eksperimen Jornada ARS di Las Cruces, New Mexico, Amerika Syarikat bersama pasukan kejuruteraan dari Massachusetts Institute of Technology.

Lembu-lembu itu dipakaikan dengan peranti dikenali sebagai `Ear-A-Round’ (EAR) yang dilengkapi dengan pelbagai peralatan elektronik terkini.

Prototaip terbaru itu merupakan set kepala stereo berbentuk donut yang dipakaikan pada kedua-dua telinga lembu.

Pengetahuan Anderson mengenai ekologi haiwan digabungkan dengan pengetahuan elektronik dalam bidang robotik dan pengkomputeran bergerak oleh saintis MIT membolehkan teknologi ini dicipta.

Sebelum bekerjasama dengan MIT, Anderson telah mempatenkan teknologi untuk pagar maya dikenali sebagai Directional Virtual Fencing (DVF) yang akan memberikan garis panduan kepada lembu agar tidak keluar daripada laluan yang ditetapkan.

‘Pagar’ maya ini memastikan lembu tidak membelok ke kiri atau kanan kerana menggangap terhadap pagar di kawasan tersebut.

Penyelidik-penyelidik di Makmal Sains Komputer dan Kepintaran Buatan MIT telah membangunkan prototaip pakej elektronik mini untuk peranti DVF yang dijana oleh kuasa elektrik dan diletakkan di peranti set kepala.

Papan sirkit itu mengandungi pemproses, storan data, WiFi untuk komunikasi wayarles, penerima signal GPS dan sensor seperti ‘magnetometer’ dan `accelerometer’ yang merekod haluan perjalanan dan konfigurasi haiwan.

Sebenarnya bisikan yang diberikan terhadap lembu-lembu tersebut ialah berupa bunyi-bunyi yang biasa mereka dengar seperti bunyi sekumpulan lembu-lembu sedang berkumpul dan lagu-lagu yang biasa dinyanyikan koboi untuk daya tarikan.

Manakala, bunyi yang menjengkelkan seperti bunyi siren akan dibunyikan jika lembu itu memasuki kawasan yang tidak dikehendaki.

1 ulasan:

layangmas berkata...

Salam,
saya baru je buat blog utk ushawan ternak lintah dan minat saya. Jemput le ke blog saya, terima kasih juga atas maklumat sdr kat sini ...Nnt akan dtg baru saya cite pesal lintah, tapi saya baru lg menternaknyer... harap dapat bantu saya bg semangat dan nasihat ...terima kasih