Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Rabu, September 03, 2008

Jabatan Perkhidmatan Veterinar sudah jalankan ternakan lembu, kambing

SEREMBAN 27 Ogos - Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) negeri telah menjalankan aktiviti penternakan lembu di bawah projek tanaman kelapa sawit dan kambing biri-biri di bawah tanaman getah sejak tahun 1995.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat (BN-Klawang) memberitahu, banyak program seumpama itu dijalankan di kawasan Felda.

''Ia dijalankan melalui projek khas yang dipanggil Kawasan Tumpuan Sasaran (TAC) dan telah menempatkan seorang pegawai khas untuk membangunkan penternakan di Felda," kata beliau menjawab soalan Datuk Aziz Shamsuddin (BN-Palong) pada Persidangan Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan kali Ke-12 hari ini.

Kata beliau, kawasan di daerah Jempol juga telah dipilih kerana ia berpotensi dimajukan sebagai kawasan pengeluaran makanan.

''Bagaimanapun selain kesesuaian kawasan, usia tanaman kelapa sawit dan hak milik tanah perlu juga diambil kira dalam memastikan aktiviti penternakan itu dapat dijalankan tanpa gangguan," jelas beliau.

Menurut Yunus, di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), JPV telah diberi peruntukan sebanyak RM12.4 juta dan daripada jumlah itu RM5.4 juta digunakan untuk pembangunan industri ternakan kambing biri-biri.

''Sebanyak RM7 juta lagi untuk pembangunan industri ternakan lembu dan kerbau, manakala RM2.7 juga bagi pembangunan industri tenusu," kata beliau.

Kesemua peruntukan itu, katanya, untuk perolehan ternakan, peralatan ternakan dan ubatan ternakan selain aktiviti ragutan.

''Peruntukan ini digunakan untuk keseluruhan pembangunan ternakan seluruh negeri (enam daerah) dan tidak hanya tertumpu di kawasan Felda sahaja," ujar Yunus.

Tiada ulasan: