Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, Julai 27, 2008

Hadhari Cattle jadi pilihan dunia Islam proses kambing korban

Islamic Relief Worldwide, agensi pelaksana projek pengagihan daging korban yang dilantik oleh Bank Pembangunan Islam (IDB), memilih syarikat tempatan, Hadhari Cattle Industry Sdn. Bhd. (Hadhari Cattle) untuk melaksanakan kerja pengasingan daging dari tulang kambing.

Pada fasa pertama sebanyak 20,000 ekor kambing biri-biri yang disembelih di Arab Saudi akan dihantar ke Kompleks Penyembelihan Hadhari Cattle di Paya Pahlawan, dekat Jitra, untuk proses pengasingan daging dan tulang itu.

Pengerusi IDB Ahmed S. Hariri dijangka menyerahkan stok pertama itu yang dibawa masuk melalui pelabuhan Pulau Pinang kepada Presiden Hadhari Cattle, Brig. Jen. (B) Datuk Hasshim Abdul Karim di Paya Pahlawan, Ahad ini.

Menurut Timbalan Presiden Hadhari Cattle, Dr Abdul Rashid Tan Abdullah, daging yang diasingkan itu akan dihantar ke kilang Pertima, anak syarikat kerajaan Terengganu untuk ditinkan sebelum dieksport semula untuk diagihkan kepada negara-negara miskin di seluruh dunia oleh Islamic Relief Worldwide.

Sebelum ini, proses berkenaan dijalankan di Australia sejak 13 tahun lepas.

Islamic Relief Worldwide mengusulkan untuk membawa kambing korban dari Arab Saudi ke Malaysia bagi tujuan pengasingan tulang itu pada tahun lepas tetapi hanya dapat dilaksana pada tahun ini kerana masalah dokumentasi.

"Kerajaan memilih Hadhari Cattle kerana ia memiliki peralatan lengkap dan berkemampuan melaksanakan projek ini selain mempunyai permit dan menepati piawaian halal JAKIM," kata Dr Rashid di sini, hari ini.

Katanya, pengagihan daging korban setiap tahun adalah sebahagian program kemanusiaan Islamic Relief Worldwide.

Setiap tahun tidak kurang 80,000 ekor kambing biri-biri dan lembu dikorbankan oleh umat Islam yang mengerjakan ibadah haji di Arab Saudi.

Antara negara yang menikmati manfaat program itu ialah Afghanistan, Albania, Bangladesh, Kenya, Kosovo, Malawi, Indonesia dan Palestin.

Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak akan menyaksi majlis penyerahan kambing korban dari Arab Saudi pada Ahad ini. Pengarah Operasi Islamic Relief Worldwide Dr Adel Sabir dijangka hadir.

Tiada ulasan: