Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, Jun 17, 2008

Cosmopal Labur RM2 Juta Majukan Ternakan Kambing

MARANG, 10 Jun (Bernama) -- Cosmopal Sdn Bhd, anak syarikat Arus Zaman Sdn Bhd, melabur sebanyak RM2 juta dalam penternakan kambing di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Serating, dekat sini dalam usaha menjadikan Terengganu sebagai pengeluar terbesar ternakan itu di negara ini pada masa depan.

Pengarahnya Zainudin Zakaria berkata setakat ini, syarikat mempunyai sebanyak 1,400 kambing baka Jamnapari, bernilai antara RM750 dan RM850 seekor, di ladang seluas kira-kira 30 hektar itu.

"Kita menyasarkan untuk menambah jumlah ternakan itu kepada 4,000 ekor dalam tempoh terdekat jika kemudahan asas di ladang berkenaan mencukupi," katanya selepas memberi taklimat kepada Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Rozi Mamat di sini, Selasa.

Turut hadir ialah Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) negeri Dr Azizol Mohd Sharum.

Zainudin berkata sejak syarikat berkenaan ditubuhkan pada 2000, permintaan terhadap ternakan itu daripada penternak di beberapa buah negeri seperti Perak, Kedah dan Pahang adalah menggalakkan.

Beliau berkata sejak tempoh tersebut, pihaknya telah membekalkan lebih 10,000 ekor kambing baka Jamnapari kepada para penternak di negeri-negeri tersebut.

Katanya kebanyakan kambing itu dibeli dari Indonesia dan sehingga kini, Cosmopal telah membawa masuk kira-kira 7,000 ekor haiwan itu, untuk diternak di negara ini.

"Bagi memastikan perusahaan ini lebih berdaya maju, Cosmopal sentiasa mendapatkan tunjuk ajar dan khidmat nasihat daripada JPV negeri," katanya.

Zainudin berkata Cosmopal juga menjalankan pelbagai aktiviti sampingan seperti menghasilkan baja organik daripada tinja kambing bagi memaksimakan pendapatan mereka.

Tiada ulasan: