Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Isnin, November 03, 2008

Lenggok ratu biri-biri dan Raja Kambing di Arab Saudi



Dengan lenggang lenggok, mampu meraih pendapatan kepada pengusaha kambing bebiri berpendpatan jutaan ringgit di Arab Saudi





SEEKOR biri-biri berjalan di atas pentas peragaan di Banban, Arab Saudi pada Khamis lalu.


LAIN padang lain belalang. Begitulah perumpamaan yang sesuai untuk menggambarkan program ratu cantik di Arab Saudi yang menjadikan kambing biri-biri sebagai bahan pertandingan.

Keadaan itu berbeza sama sekali dengan pertandingan ratu cantik yang kerap diadakan di beberapa negara Arab seperti Lebanon tetapi ia tetap menarik, sekurang-kurangnya kepada para penternak dan penggiat industri makanan.

Malah, pertandingan ratu cantik biri-biri itu menawarkan peluang keemasan kepada para penternak tempatan untuk menjalankan urusniaga selain menjadi satu wadah hiburan di sebuah negara yang kurang aktiviti bercorak rekreasi.

Pada masa sama, acara unik itu bertindak sebagai penggalak kepada penternak di Arab Saudi supaya menghasilkan baka biri-biri yang baik dan penggemar haiwan.

Hakikat itu diakui sendiri oleh pembeli-pembeli yang menghadiri acara tersebut.

Menurut mereka, kualiti biri-biri Arab Saudi yang disebut Nejdi semakin meningkat sejak sedekad lalu hasil daripada perhatian yang diberikan untuk membiak haiwan tersebut.


SEORANG penton merakam gambar biri-biri yang menyertai pertandingan ratu biri-biri di Banban, Arab Saudi Khamis lalu.


"Biri-biri Nejdi hari ini jauh lebih cantik berbanding 10 tahun lalu," kata seorang penonton berusia 37 tahun dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Salem al-Ghannami.

Sejak beberapa tahun, pertandingan ratu cantik melibatkan unta dan kambing selain biri-biri merupakan simbol cara hidup kaum Baduwi dan diadakan di serata Arab Saudi.

Namun, acara tersebut dilaporkan menimbulkan keresahan kerabat diraja Arab Saudi selepas ia bertukar tegang apabila dijadikan medan penentu untuk mengetahui kabilah atau puak mana yang memiliki baka ternakan paling cantik.

Acara yang berlangsung pada Khamis lalu itu bertindak tidak menyenaraikan nama kabilah yang memiliki haiwan tersebut.

Ia dihadiri oleh kira-kira 4,000 lelaki di sebuah kawasan padang pasir yang dilitupi beratus-ratus helai permaidani di utara bandar raya Riyadh.

Mereka duduk di barisan kerusi mengelilingi sebuah pentas peragaan kecil yang diliputi hamparan karpet merah.

Udara sekitar kawasan itu diselubungi bau najis haiwan ketika biri-biri betina dan jantan dipertontonkan selepas satu pertunjukan bunga api dan pertandingan sajak biri-biri terbaik diadakan.

Penganjur acara berkenaan, Faisal al-Saadoun berkata, peminat-peminat haiwan ternakan tahu memilih baka biri-biri yang cantik.

"Seperti juga manusia, biri-biri tidak sepatutnya memiliki lemak pada bahagian tertentu, kata seorang ahli perniagaan dan penggemar haiwan itu, al-Saadoun .



SALAH seekor biri-biri yang memenangi pertandingan ratu biri-biri di Banban, Arab Saudi Khamis lalu.


"Haiwan-haiwan itu juga perlu tinggi," tambahnya. Katanya, biri-biri betina dewasa boleh dijual pada harga antara AS$5,300 dan AS$8,000 (RM17,800 dan RM28,475) tetapi harga untuk biri-biri jantan dewasa yang baik boleh meningkat hingga berkali ganda.

"Biri-biri jantan lebih mahal kerana dapat menghasilkan hingga 100 anak setahun berbanding biri-biri betina," katanya.

Al-Saadoun memiliki seekor biri-biri jantan berusia tiga tahun daripada baka Burgan atau petir dalam bahasa Arab.

Haiwan itu ditatang sama seperti sebuah telaga minyak kerana ia paling diminati di kalangan penggemar biri-biri dan tidak hairan harganya pula melebihi AS$2.1 juta (RM7.4 juta).

Daripada 10 finalis, lapan merupakan baka Burgan termasuk biri-biri jantan dan betina mendapat tempat pertama.

Seorang peserta, Al-Ghannami yang memiliki 200 ekor biri-biri termasuk dua Burqan memberitahu, kalangan pembiak sanggup membayar berjuta-juta riyal untuk seekor biri-biri cantik.

"Saya mahu mengumpul biri-biri daripada baka terbaik," kata al-Ghannami yang bekerja di Kementerian Dalam Negeri UAE.

"Saya menganggapnya sebagai satu hobi. Saya tidak mengumpul biri-biri kerana wang," jelasnya.

Ketika jam menghampiri detik tengah malam, seorang pembiak tempatan berusia 31 tahun, Fahd al-Jinahi, berjalan keluar sambil membawa beliannya, seekor biri-biri jantan baka Burqan yang diperoleh dengan harga AS$120,650 (RM429,447).

Apabila ditanya kenapa dia memilih biri-biri itu, jawab Fahd: "Saya tertarik dengan bentuk dagu biri-biri itu. Lehernya jinjang dan berbulu lebat dan panjang sehingga meliputi badannya.



Salah seorang para juri yang sedang menilai kambing diatas pentas


Kambing yang mendapat tempat dikalangan pengembala kambing bertaraf jutawan


Candid Camera jap...



Kenangan di jeddah, Arab Saudi

JutawanTernak: Bilalah agaknya Malaysia mengeluarkan ratu kambing yang tercantik?? masa akan menentukan :)

Tiada ulasan: