Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Selasa, Julai 29, 2008

SEJARAH MAHA DULU DAN KINI






Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro-Pelancongan Malaysia (MAHA2008) kali ini mensasarkan penyertaan kira-kira 3,000 syarikat dan agensi berkaitan pertanian untuk memperagakan produk dan perkhidmatan masing-masing.

Pameran anjuran Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan berlangsung dari 11-23 Ogos di Taman Pameran Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), Selangor.

Pameran MAHA menjadi medan kepada pembeli dan penjual, pencipta teknologi, pembekal perkhidmatan serta pengusaha sektor pertanian berkumpul dan mempamerkan hasil usaha, ciptaan dan teknologi terkini mahupun perkhidmatan dan peluang pelaburan yang ditawarkan.

Dengan kejayaan MAHA 2006 mencatat sebagai pameran yang terbesar di Malaysia dalam "The Malaysian Book of Records", BERNAMA telah menemubual Ketua Pengarah FAMA, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz untuk membicarakan dengan lebih dekat mengenai sejarah permulaan pameran MAHA.

BERMULA PADA ZAMAN PENJAJAH

Menurut beliau, pameran pertanian yang julung kali diadakan di negara ini dianjurkan oleh Persatuan Penternak Kelang pada tahun 1920 dengan mendapat sambutan yang begitu menggalakkan.

Susulan kejayaan itu telah menggerakkan Persatuan Pertanian Hortikultur Malaya (MAHA), sebuah pertubuhan yang dianggotai oleh ahli-ahli sains dan botani dari negara anggota Komanwel, untuk menganjurkan pameran MAHA yang pertama pada tahun 1924.

Pameran tersebut, kata Shariff, mendapat sokongan dari Jabatan Pertanian di bawah Pentadbiran British. Bahan-bahan pameran dikumpulkan dari pameran di peringkat mukim, daerah dan negeri manakala pemenang di setiap pameran layak menyertai pameran tahunan MAHA di Kuala Lumpur.

PENYERTAAN HEBAT

Pameran di peringkat mukim, daerah dan negeri mendapat sambutan hangat di kalangan petani dan penternak dengan masing-masing menaruh impian untuk menyertai pameran kemuncak di Kuala Lumpur.

Peserta ketika itu bolehlah diibaratkan merasakan seperti mengambil bahagian dalam pertandingan Akademi Fantasia hari ini.

Pada zaman penjajah dahulu, rakyat jelata tidak berpeluang untuk berpesta seperti hari ini, di mana terdapat pelbagai sambutan yang diraikan bersama oleh berbilang kaum.

"Justeru pameran di peringkat mukim, daerah dan negeri ini juga diiringi dengan persembahan hiburan dan pertandingan uji bakat sebagai daya tarikan", katanya.

Ternyata sekali, pameran MAHA pada peringkat awal bukan sahaja menghidangkan hasil pertanian dan ternakan yang terbaik di seluruh tanah air, malahan dapat mencungkil bakat terpendam penduduk luar bandar.

Shariff berkata, pada pameran pertanian di Butterworth, Pulau Pinang, 1948, syarikat Malay Film Productions turut mengesan bakat semula jadi seorang anak muda bernama Teuku Zakaria bin Teuku Nyal Putih, yang kemudian dikenali sebagai seniman agung Malaysia, Tan Sri P.Ramlee.

Dalam masa yang sama, seorang ahli jawatankuasa MAHA, Tan Sri V.M Hutson mendapati rakyat Tanah Melayu ketika itu meminati pertunjukan haiwan di dalam sangkar di pameran berkenaan.

Beliau kemudian mewujudkan mini zoo pada MAHA 1958 dan ternyata ia menerima sambutan yang memberangsangkan di kalangan pengunjung.

Rentetan daripada kewujudan mini zoo itu membawa kepada penubuhan Zoo Negara di Ulu Klang pada 1962, tambah beliau lagi.

DIHENTIKAN SEMENTARA WAKTU

Menurut Shariff, MAHA terpaksa dihentikan semasa tercetusnya Perang Dunia Kedua iaitu pada 1940 hingga 1945 dan disambung semula selepas tamat tempoh penjajahan.

Penghasilan tanaman dan penternakan yang positif dianggap sebagai pengubat kedukaan yang dialami rakyat ketika zaman penjajahan.

Pameran MAHA terus berkembang setiap tahun dan mencapai kemuncaknya apabila penyertaan pertama kali dari Sarawak dan Sabah setelah Malaysia ditubuhkan secara rasmi pada 1963.

Sekitar tahun 1964 dan seterusnya, penekanan terhadap perkembangan sektor perindustrian dan pembuatan sedikit demi sedikit menyebabkan tumpuan kepada pertanian beralih.

Kemajuan ekonomi yang dicapai Malaysia menyebabkan generasi muda di kawasan pedalaman tidak lagi meminati bidang pertanian, jelas Shariff.

Mereka mula berhijrah ke bandar Petaling Jaya dan Shah Alam untuk bekerja di kilang-kilang yang wujud ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Masing-masing tidak melepaskan peluang dengan pertumbuhan ekonomi yang kian berkembang.

Situasi ini secara tidak langsung membawa kepada penurunan penyertaan rakyat dalam MAHA.

Akhirnya, pameran MAHA menutup tirainya pada tahun 1968 dengan berlangsungnya edisi terakhir di Jalan Klang Lama (sekarang dikenali sebagai Kampung Medan)

PEMULIHAN

Setelah hampir tiga dekad berkubur, pameran MAHA dihidupkan semula.

Pada Julai 1999 Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad merasmikan pameran MAHA di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur sempena hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan.

Aktiviti baru seperti program homestay agro-budaya yang memberi peluang pelancong merasai kebudayaan dan kehidupan masyarakat desa turut diperkenalkan.

Selaras dengan kemajuan ini, MAHA kini dikenali sebagai Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro-pelancongan, mendapat sokongan sepenuhnya daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA).

Kementerian berkenaan melalui FAMA dan beberapa agensi lain menjadi tulang belakang di sebalik Pameran MAHA. Pengalaman luasnya dan perangkaian antarabangsa yang meluas penting dalam menarik penyertaan antarabangsa dalam MAHA, kata Shariff.

Pada MAHA 2002 di The Mines Wonderland, Seri Kembangan, Selangor, satu keputusan dicapai agar MAHA dijadikan program dwi-tahunan, bagi memberi masa kepada hasil pertanian dan ternakan untuk matang.

MOA juga pada masa sama sentiasa berusaha mengaktifkan semula sektor pertanian bagi menjadikan ia industri yang dinamik serta berupaya memberikan pulangan lumayan kepada sektor ekonomi.

Bagi meyakinkan orang ramai bahawa sektor pertanian adalah pelaburan yang menguntungkan dan mampu memberi ganjaran lumayan, cogan kata "Pertanian adalah Perniagaan" yang digunapakai ketika MAHA 2006 diteruskan untuk pameran tahun ini.

LOKASI TAPAK KEKAL

Pada masa kini MAHA adalah pameran pertanian terbesar Malaysia dan berjaya menarik minat 500,000 pengunjung tempatan dan antarabangsa. Selaras dengan imejnya, MOA telah memajukan 100 hektar Malaysia Agro Exposition Park, Serdang (MAEPS), sebagai lokasi kekal untuk pameran itu.

MAEPS menawarkan kemudahan tempat perjumpaan, insentif, konvensyen dan pameran.

Dengan MAEPS sebagai lokasi tetap MAHA, ia diharapkan dapat menyaingi pameran pertanian terkemuka yang lain seperti Pameran Pertanian Diraja di England, yang telah dianjurkan sejak 100 tahun lepas..


ATURCARA MAJLIS MAHA2008

Aktiviti dan Acara Kemuncak MAHA2008

Tempat Pameran
Dewan A – Pameran Jabatan Kerajaan & Agensi Kerajaan
Dewan B - Pameran Syarikat-Syarikat Antarabangsa/Negara Jemputan dan Syarikat-Syarikat Swasta pergabungan dengan Syarikat -Syarikat Antarabangsa
Dewan C – Pameran Korporat Tempatan
Dewan D1 – Makanan “Popular” Malaysia
Dewan D2 - Agrobazaar
Dewan D3 –“Walk-in Seminars” & Upacara Perasmian & Penutup

Agrobazaar @ Dewan D2

Jualan Produk Segar dan Proses dari Perusahaan Kecil & Serdehana Buah-buahan dan Sayur-sayuran Segar

“Malaysia Truly Asia Kitchen”
Makanan Kegemaran Malaysia @ Dewan D1

Seminar
“Walk-in Seminars” @ Dewan D3
-Peluang-Peluang Meningkatan Eskport Pertanian dan Makanan
-Kejayaan Usahawan Pertanian dan Makanan
-Peluang-Peluang Perniagaan Pertanian dan Makan Dosmetik

Pameran Ternakan Hidup

Pameran Teknologi dan Produk Berasaskan Ternakan
-Pameran Teknologi Ternakan
-Jualan Produk Tambahnilai Hasilan Ternakan
-Demonstrasi Memasak oleh Chef Selebriti seperti Chef Ismail, Chef Florence dan Chef Razak

Interaksi/ Reakreasi
Petting Zoo (guinea pig, chipmunk, arnab, hamster dll)
Pameran dan Pertandingan Kucing, Pameran dan Demonstrasi Anjing
Menunggang Unta & Gajah
Menjelajah Zoo
Aktiviti Berkuda spt Pony Ride, Carriage Ride & Musical Ride
Pameran Kuda, Pameran Arnab
Jualan Cenderamata
Bergambar Dengan Haiwan
Kempen Kesedaran
Aktiviti Kambing spt Kambing Berlitar & Menyusukan Anak Kambing

Jualan dan Lelongan Ternakan

Tapak Pameran Haiwan Hidup
Pertandingan Ternakan (Lembu, Kambing, Induk, Pejantan Unggul)
“Petting Zoo” (Haiwan Kesayangan)
Pameran dan Pertandingan Kucing dan Anjing
Menunggang Unta, Kuda Kerdil &Gajah
Bergambar dengan Haiwan
Jualan & Lelong
Bistro

Persembahan Rodeo

http://www.new-wave-events.com/images/rodeo/rodeo1.jpg
Lembu Jantan Muda Bergusti
“Bull Riding”
Menunggang Kuda tanpa Pelana (“Bareback Riding”)
"Saddle Bronc”
“Rope & Tie”
“Team Roping” dan “Breakway Roping”
“Ladies Barrel Race”
“Steer Undercorating”

Pertandingan Ternakan (Lembu & Kambing)
Induk Comel
Pejantan Unggul

Pastura Muzium
Pameran dan jualan biji benih, baja organik, makanan ternakan, pesticide dan racun rumpai

Pusat Demonstrasi
Kutipan Air Mani Kambing (“Semen Collection”)
Pemerahan Susu Lembu Baka Jersey

Rumah Negeri (“ State Pavilions”)

Peluang Pelaburan
Produk Negeri

Amphitheatre
Persembahan Artis-Atris Terkenal & Kebudayaan
Pertandingan Karaoke terbuka
Pertandingan “Liveband”
Pertandingan Angkat Berat

Taman-Taman
Bunga-bungaan, Palma, Herba-Herba, Padi, Nenas,
Sayur-Sayuran dan landskap
Ladang Hortikultur

Pameran Kentera Pertanian @ Ladang Jentera

Pameran @ Tasik
Ternakan Ikan Sangkar

Pameran Pproduk Berasaskan Nanas
Pertandingan Masakan Berasaskan Nanas
Demontrasi Teknik Gubahan Dan Hiasan Buah Nanas
Demontrasi Tanaman Nanas

Pertandingan Melukis & Mewarna

Bidang Demonstrasi & Produk
Teknologi Mekanisasi Pertanian Terkini
Pameran Haiwan & Penuaian
Jualan Jentera dan Peralatan Pertanian
Demonstrasi Penuaian Jagung dan Vitato
Penanaman Nanas
Galeri Jentera Pertanian Antik dan Mordern

Location Map


Tiada ulasan: