Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Jumaat, Januari 18, 2008

IPTA Digesa Lahirkan Lebih Ramai Siswazah Sektor Pertanian

KUALA LUMPUR, 14 Jan (Bernama) -- Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) hari ini digesa menghasilkan lebih ramai siswazah dalam usaha memajukan sektor pertanian di negara ini selain menjadikannya sebagai kerjaya yang boleh mendatangkan pendapatan lumayan.

Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Dr Zulkifli Idris berkata IPTA bertanggungjawab melahirkan tenaga mahir dalam sektor itu bagi menghakis mentaliti golongan muda yang beranggapan bidang pertanian sebagai tidak popular.

"IPTA terutamanya Universiti Putra Malaysia (UPM) berperanan menjalankan kajian dan melahirkan tenaga mahir dalam sektor pertanian bagi membantu kerajaan merealisasikan hasrat menjadikan sektor ini sektor moden, berdaya saing dan menjadikannya satu sumber kekayaan negara," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan buku `50 Years of Malaysian Agriculture: Transformational Issues, Challenges and Future Direction' di UPM dekat sini.

Buku yang dihasilkan oleh ahli akademik UPM itu merumuskan tentang perjalanan industri pertanian negara sepanjang 50 tahun selepas negara mencapai kemerdekaan.

Zulkifli berkata penerbitan buku itu sejajar dengan matlamat UPM untuk menghasilkan pelbagai bahan ilmiah bagi meningkatkan pengetahuan masyarakat terhadap kepentingan disiplin pertanian.

"Usaha itu juga selari dengan iltizam universiti itu untuk berkongsi informasi dan intipati penting mengenai transformasi sektor pertanian dan sumbangannya terhadap pembangunan masyarakat serta menjana kemajuan ekonomi negara," katanya.

Tiada ulasan: