Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Sabtu, Mac 10, 2012

Lonjak pendapatan petani


Memilih baka menggunakan kemahiran pengamatan turut diajar oleh MARDI kepada para penternak kambing Boer di Jeram Pasu, Pasir Puteh, baru-baru ini.


PASIR PUTEH 27 Feb. - Kambing Boer kini dianggap sebagai haiwan ternakan eksklusif kerana harganya yang mahal, selain menunjukkan keupayaan dan status pemiliknya.

Harga baka bagi seekor anak kambing Boer ialah RM800 hingga RM1,200 manakala induk kambing Boer import betina pula mencecah antara RM900 hingga RM2,000 sekor bergantung pada umur dan berat.

Sementara harga daging kambing pula sekitar RM18 hingga RM20 sekilogram dan ia ditimbang semasa hidup.

Semahal mana pun harganya, ia tetap menarik minat dan mendapat perhatian petani yang berlumba-lumba untuk menternak.

Ini kerana, hasil pulangan yang cukup menguntungkan daripada jualan baka baharu iaitu anak kambing, induk, susu dan dagingnya.

Baru-baru ini, 40 petani di daerah ini telah menyertai kursus dan latihan amali penternakan haiwan berkenaan di Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI) di Jeram Pasu, Padang Pak Amat dekat sini untuk mendalami pelbagai aspek ilmu berkaitan pengurusan ladang kambing Boer secara komersial.

Pembangunan teknologi hasil penyelidikan MARDI yang diperturunkan kepada petani terlibat diharapkan terhasilnya kumpulan penggerak untuk mengembangkan industri penternakan komersial baka dan daging kambing Boer bermutu tinggi di Kelantan pada masa akan datang.

Timbalan Pengarah Pusat Promosi dan Pembangunan Teknologi MARDI, Dr. Mohmad Mustafa berkata, sejarah kambing Boer di negara ini bermula lebih 10 tahun lalu selepas MARDI membawa masuk kambing Pedigree dari Afrika Selatan dan kemudiannya mengimport kambing Boer fullblood dari Australia hasil embrio yang diimport dari Afrika Selatan atau pembiakan pejantan dan induk betina Boer yang warisannya dari Afrika Selatan.

"Bagi meningkatkan kualiti kambing, pada 2004, MARDI sekali lagi membawa masuk kambing Boer daripada spesies yang sama dari Republik Malawi dengan menternak mengikut piawaian yang disyorkan di ladang nukleus MARDI khusus untuk penghasilan baka berkualiti.

"Biarpun penternakan kambing Boer telah lama di negara ini, namun kita masih belum mempunyai ladang stud atau baka tulen dan hanya MARDI yang terlibat dalam ladang nukleus.

"Sehingga sekarang MARDI menjalankan tanggungjawab untuk mendidik penternak mencapai tahap penternakan yang menggunakan teknologi moden untuk mengubah kaedah lama iaitu sara diri atau sekadar hobi yang kurang menguntungkan," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Mohmad berkata, pemerhatian dan kajian yang dijalankan oleh MARDI menunjukkan, kambing Boer mempunyai prestasi yang tinggi daripada segi pertumbuhan dan pengeluaran daging dan mampu diusahakan petani bagi memenuhi permintaan domestik yang semakin meningkat.

Beliau berkata, penternak perlu belajar kelebihan dan keperluan dalam segi pemakanan bagi membolehkan kambing membesar sehingga 300 hingga 400 gram sehari atau sehingga 12 kilogram sebulan.

Malah petani juga perlu menguasai kemahiran mengawal penyakit, memilih baka yang baik, pengurusan kandang dan ladang makanan, penghasilan silaj (rumput yang diperam) serta cara untuk menggalakkan proses pembiakan kambing Boer, katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Penternak Kambing Kelantan, Wan Ismail Wan Mat berkata, pendedahan dan pendidikan secara percuma yang diberikan oleh MARDI adalah peluang yang seharusnya direbut oleh para petani yang ingin tampil sebagai usahawan ternakan kambing yang berjaya.

Menurutnya, ramai yang berminat menternak kambing Boer, tetapi kebanyakannya tidak menjurus kepada projek komersial disebabkan kurang pengetahuan dan maklumat berkaitan.

Justeru katanya, pihak persatuan akan mengembangkan ilmu yang dipelajari kepada 70 ahlinya selain mengenal pasti 225 petani yang pernah mendapat bantuan sebanyak RM10,000 daripada Pejabat Pertanian Kelantan menerusi Program Jihad Ternak yang dilancarkan oleh Kerajaan Negeri pada 2007, supaya mengusaha kembali projek penternakan kambing dengan kaedah lebih sistematik.

"Persatuan akan bekerjasama dengan pelbagai agensi pertanian dari aspek keperluan kepakaran dan teknologi yang perlu untuk dikembangkan di peringkat akar umbi kerana keseluruhan anggota persatuan ini adalah penternak kambing," katanya.

Wan Ismail berkata, ilmu membiakkan kambing yang diperincikan secara mendalam seperti pembiakan antara jantan dan betina yang mempunyai hubungan persaudaraan dekat dan jauh, pembiakan antara baka kambing sama tetapi lain keturunan, pembiakan berlainan baka, kaedah menyeragam pusingan estrus sekumpulan kambing dan mengesan kambing mengandung dengan cara Scanning Ultra Sound adalah teknologi baharu yang membantu petani untuk maju dalam sektor penternakan kambing.

Dalam pada itu, seorang petani dari Sungai Peria, Kuala Krai, Salleh Ong Abdullah, 55, berkata, kepelbagaian usaha perlu dilakukan di ladang ternakannya bagi menjimatkan kos.

Pada masa yang sama katanya, ia memberi keuntungan lebih, berbanding melaksanakan penternakan tanpa menggunakan teknologi pertanian yang disyorkan oleh MARDI.

"Saya bermula dengan 15 ekor kambing sejak empat tahun lalu dan kini berjaya mengekalkan 106 ekor induk.

"Kambing yang diternak dijual secara timbangan dengan mendapat permintaan yang tinggi sama ada untuk dijadikan baka atau untuk disembelih bagi tujuan kenduri. Saya bersyukur kerana hasil usaha sejak sekian lama mampu memberi pulangan RM30,000 setahun," katanya.

Selain mendapat maklumat terkini, Salleh Ong berkata, teknologi untuk menghasilkan silaj (tumbuhan yang dijeruk) boleh dipelajari di MARDI di mana sisa tanaman jagung dipotong semasa berusia 60 hari selepas hasilnya dituai, bagi mengurangkan kos makanan ternakan itu.

"Sisa tanaman itu dipotong pendek antara 3 hingga 15 sentimeter menggunakan mesin pemotong, dimasuk dan dipadakan dalam dram plastik yang dialas dengan plastik sepenuhnya mengikut kaedah yang syorkan," jelasnya.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Kami menjual vitamin organik untuk kambing, domba, biri-biri dan lembu yang bermanfaat menambah berat badan kambing, lembu, biri-biri,domba dan mengurangi bau kotorannya. Apabila tuan/puan berminat sila hubungi no whatsapp kami +628979815246