Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, April 26, 2009

Lumayan jadi penternak

Lumayan jadi penternak


PESERTA program keusahawanan ternakan kambing secara komersial mendengar taklimat di Pusat Latihan Sarawak di Kuching, semalam. –


KUCHING 15 April – Sarawak yang mempunyai bentuk muka bumi luas bukan sahaja sesuai untuk aktiviti pertanian bahkan kegiatan penternakan yang mampu mendatangkan keuntungan jika dikomersialkan sepenuhnya.

Apatah lagi pada masa ini permintaan daging semakin meningkat di pasaran memberi peluang kepada sesiapa sahaja menceburi bidang tersebut memperoleh pendapatan lumayan.

Namun, apa yang diperlukan adalah minat serta kesungguhan dalam melaksanakan kegiatan penternakan meskipun bermula dengan hanya beberapa ekor kambing atau lembu.

Penasihat Unit Pembangunan Usahawan Bumiputera di Jabatan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Adzmy Abdullah memberitahu, memulakan kegiatan ternakan tidak perlu mempunyai beratus-ratus kambing atau lembu untuk menjadi penternak yang berjaya.

Katanya, seorang penternak yang berjaya harus mempunyai pengetahuan dan cara bagaimana mengkomersialkan sepenuhnya haiwan ternakan dan bukan semata-mata menunggu hasil jualan dagingnya.

‘‘Kita perlu membuka minda bahawa bidang ternakan bukan hanya menunggu hasil daging haiwan semata-mata, namun kita perlu melihat perkara lain yang boleh dikomersialkan menerusi kegiatan tersebut.

‘‘Kita boleh mengeksploitasi kegiatan tersebut dengan mewujudkan kegiatan komersial yang lain seperti menghasilkan baja organik atau menternak cacing menerusi najis haiwan ternakan tadi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis berkongsi pengalaman dengan para peserta program Kursus Keusahawanan Penternakan Kambing di Pusat Latihan Sarawak di Telaga Air dekat sini baru-baru ini.

Adzmy bagaimanapun berkata, kegiatan seumpama itu mampu dilaksanakan jika seorang usahawan tersebut memiliki ilmu dan teknologi dalam mengkomersialkan kegiatan ternakan sepenuhnya.

Katanya, bidang ternakan sudah terbukti mendatangkan hasil lumayan apabila dikomersialkan sepenuhnya hingga ada daripada golongan profesional, doktor atau peguam yang menceburi bidang berkenaan.

Menceritakan pengalamannya, Adzmy memberitahu, beliau berpeluang melihat proses penternakan di Ibraki, Jepun yang menggunakan sepenuhnya potensi kegiatan itu untuk dikomersialkan.

‘‘Di Jepun, penternak mereka menggunakan kaedah psikologi apabila menempatkan empat ekor lembu dalam empat ruang yang telah disediakan dan diberi makanan hingga mampu menghasilkan lembu yang seberat sehingga 800 kilogram.

‘‘Selain itu, mereka hanya akan membersihkan najis haiwan tersebut sebulan sekali dan najis berkenaan yang telah terkumpul banyak kemudiannya diproses menjadi baja organik,” ujarnya.

Beliau menambah, ada penternak menjadikan najis itu sebagai tempat menternak cacing yang kemudiannya boleh dijual sebagai makanan haiwan ternakan seperti ayam atau kegunaan lain.

Apa yang menariknya, Adzmy memberitahu, kaedah yang digunakan oleh penternak Jepun itu adalah cara mereka menguruskan najis tersebut malah bahan tersebut tidak menarik perhatian lalat atau kelihatan kotor dan basah.

Ini kerana, jelasnya, kawasan pembuangan najis haiwan ternakan itu telah diletakkan habuk kayu bagi menjadikan kawasan tersebut sentiasa kering dan bersih.

‘‘Apa yang boleh kita lihat daripada cara penternak Jepun adalah pengetahuan ilmu serta kaedah mereka mengkomersialkan kegiatan ternakan seumpama itu,” ujarnya.

Pada masa yang sama, Adzmy berkata, selain menjalankan kegiatan ternakan lembu dan kambing, usahawan di negeri ini perlu mengambil peluang dan ruang yang ada untuk melaksanakan kegiatan ternakan burung walit atau layang-layang bagi mendapat sarang burungnya.

Menurutnya, usahawan ternakan perlu menggunakan ruang yang masih ada di kawasan ternakan kambing atau lembu untuk mewujudkan rumah yang dijadikan sebagai ladang ternakan burung walit.

Jelas beliau, ladang burung walit mempunyai pasaran luas dan negara ini mengeksport kira-kira 150,000 metrik tan sarang burung dengan pendapatan RM750 juta setahun.

‘‘Malah, sarang burung walit mendapat permintaan tinggi daripada China dan Eropah dengan nilai pasaran dunia adalah RM8 bilion,” katanya.

Sehubungan itu, usahawan yang mahu memulakan kegiatan ternakan harus mempunyai ilmu dan teknologi supaya kegiatan itu mampu dikomersialkan sepenuhnya.

Tiada ulasan: