Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Ahad, November 02, 2008

Kedah ceburi eksport daging skala besar

SIK Kerajaan negeri menerusi anak syarikat milik penuhnya bercadang menceburi bidang mengeskport daging lembu dalam skala besar menerusi usaha sama dengan sebuah syarikat Australia.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, bagi tujuan tersebut, kerajaan negeri akan menghantar dua pegawai dari syarikat Kedah Corporation Sdn. Bhd., ke Australia pada 19 Oktober ini bagi meninjau proses akhir bidang kerjasama berkenaan.

Beliau berkata, bidang tersebut dijangka memberikan pulangan besar memandangkan keperluan daging lembu dunia semakin berkembang sejak kebelakangan ini.

"Kedah Corporation Sdn. Bhd. akan bertindak sebagai ejen pemasaran dan menerima tempahan sebelum memaklumkan kepada syarikat pembekal di Australia untuk menghantar daging terbabit secara skala besar ke negara-negara ketiga.

"Sebagai permulaan, kita sudah ada tempahan hasil daripada memorandum persefahaman dengan pembeli di Indonesia untuk dibekalkan daging lembu sebanyak 200 hingga 600 tan," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan dividen tahunan kepada ahli-ahli Koperasi Pembangunan Beris Berhad di Bandar Baru Beris Jaya, dekat sini baru-baru ini.

Menurut Azizan, langkah mengadakan kerjasama dengan syarikat Australia terbabit dianggap tepat pada masanya kerana keluaran daging negara itu diperakui di pasaran global.

Tiada ulasan: