Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Rabu, September 03, 2008

Koternak bantu banduan

SERDANG 20 Ogos - Koperasi Penternak dan Pengimport Ternakan Malaysia Bhd. (Koternak) bercadang memperkenalkan program untuk banduan bagi membantu golongan tersebut berdikari sebaik sahaja mereka keluar dari penjara.

Pengerusi Koternak Kebangsaan, Jagjit Singh berkata, pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar bagi mendapatkan kerjasama daripada kementerian itu untuk menjayakan projek tersebut.

''Kita bercadang memberi banduan-banduan ini latihan intensif dalam bidang ternakan ketika di dalam penjara supaya apabila keluar dari penjara kelak mereka sudah ada kemahiran yang boleh dipraktikkan," katanya ketika ditemui pemberita pada pameran Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2008 di sini hari ini.

Menurut Jagjit, Koternak juga akan memastikan bekas-bekas banduan yang mempunyai kemahiran dalam bidang penternakan diberi bantuan kewangan supaya boleh memulakan perniagaan.

Jelas beliau, pihaknya bertindak demikian agar bekas- bekas banduan tersebut tidak terjebak kembali dalam kegiatan jenayah.

''Kita sebagai masyarakat perlu membantu bekas-bekas banduan ini untuk memulakan hidup baru dan bukannya meminggirkan mereka sehingga mendorong mereka terjebak semula dengan kegiatan jenayah," ujarnya.

Selain itu, beliau memberitahu, pihaknya juga berhasrat untuk membantu ibu tunggal, siswazah menganggur dan pesara tentera serta polis bagi membabitkan diri dalam industri penternakan negara.

''Sasaran kita ialah untuk melahirkan seramai 20,000 usahawan yang terdiri dari kalangan siswazah menganggur selain memberi latihan kepada pesara tentera untuk menceburi bidang perniagaan ternakan," katanya.

Tambahnya, industri itu membuka peluang yang sangat luas kepada individu yang berminat untuk menceburi bidang ternakan memandangkan permintaan daging lembu mahu pun kambing cukup tinggi di negara ini.

Tiada ulasan: