Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Jumaat, Ogos 15, 2008

Malaysia-Australia Jalin Kerjasama Bangunkan Bidang Ternakan Kambing

Malaysia dan Australia bakal menjalin kerjasama bagi membangunkan industri ternakan kambing apabila perjanjian mengenainya ditandatangani oleh kedua-dua negara pada akhir minggu ini.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berkata perjanjian itu akan meliputi kesemua aspek dalam program pembangunan industri ternakan kambing, termasuk sokongan teknikal dan penyelidikan serta pembangunan.

"Prospek untuk kemajuan dalam sektor ternakan adalah besar, khususnya dalam bidang ternakan kambing, jadi kita sangat berminat untuk membangunkan industri kambing di negara ini dengan sokongan dari Australia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar 'Mengekalkan Industri Agrotani di Malaysia' di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps), di Serdang dekat sini hari ini.

Mustapa berkata inisiatif untuk menjalin kerjasama terbaru dengan Australia dibuat memandangkan negara itu mempunyai banyak pengalaman dan kelebihan dalam bidang tersebut.

Malaysia, yang juga merupakan negara pengimport kambing hidup terbesar Australia sebelum ini turut bekerjasama dalam bidang pembekalan daging lembu dan kambing biri-biri, selain bidang penyelidikan dan pembangunan bagi industri ternakan.

Ditanya sama ada Malaysia bersedia untuk menjadi pengeksport daging kambing pada masa depan, Mustapa berkata keutamaan kini diberikan untuk menampung keperluan domestik, di mana mengikut perkiraan, negara ini hanya mampu menampung 25.6 peratus daripada keseluruhan keperluan pada 2015.

Namun katanya, usaha sedang giat dilakukan bagi menambah bilangan ternakan kambing di negara ini termasuklah melalui kaedah bioteknologi dan pihak swasta turut digesa untuk menyertainya.

Tiada ulasan: