Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Khamis, April 17, 2008

KGN import 50,000 kambing Jamnapari

KUALA LUMPUR 16 April - Koperasi Gabungan Negeri Pulau Pinang (KGN) dan syarikat pengeluar makanan ternakan, Intan Farm (M) Sdn. Bhd. akan membawa masuk 50,000 ekor kambing kacukan Jam- napari dari Myanmar pada tahun ini.

Pengarah Eksekutif Intan Farm, Mohd. Rezal Ayub berkata, kambing tersebut akan dibawa masuk secara berperingkat-peringkat dengan kum- pulan pertama sebanyak 1,500 ekor dijadual dihantar dengan kapal khas dari Yangon pada 21 April ini.

''Kesemua kambing kacukan dari Myanmar itu akan dibawa masuk ke Malaysia melalui Pelabuhan Lumut,'' katanya dalam satu kenyataan di sini.

Katanya, kambing tersebut telah melalui tiga pemeriksaan kesihatan termasuk diberi vaksin bagi pelbagai jenis penyakit yang sering dihadapi kambing antaranya penyakit ku- ku dan mulut, tibi dan bruselosis.

''Kambing itu kemudiannya akan dihantar ke pusat kuarantin syarikat Intan Farm di Sitiawan sebelum diedarkan kepada penternak dan pelbagai agensi kerajaan yang membuat tempahan,'' ujarnya.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed dijangka menyaksikan upacara penyerahan ternakan itu kelak.

Beliau berkata, kambing Jamnapari itu mempunyai pelbagai kelebihan antaranya saiz badan lebih besar dan tinggi serta peratusan dagingnya lebih banyak.

Projek mengimport kambing itu dikendalikan oleh KGN dan Intan Farm manakala hak penjualan diuruskan oleh Dagang Ritz Sdn. Bhd. dan Raz Intan Industries Sdn. Bhd.

Dalam pada itu, Mohd. Rezal berkata, syarikatnya juga merancang memperluaskan perniagaan mereka di Myanmar dengan membuka kilang pembuatan makanan ternakan di Yangon tidak lama lagi.

Katanya, kejayaan dalam pembuatan makanan itu menjadi pemangkin kepada syarikatnya untuk terus berdaya saing sehingga mampu menembusi pasaran ternakan di Myanmar.

2 ulasan:

tajudin berkata...

Assalamualaikum Saudara Mohd Izwan,

Ini adalah blog yang bagus dan sangat berinformasi. Saya doakan semoga segala usaha saudara terus mencapai kejayaan.

Tahniah.

tajudin berkata...

saya link blog saudara.